Inowrocław (stacja kolejowa)


Inowrocław to kluczowa stacja kolejowa, znajdująca się w sercu Inowrocławia, w malowniczym województwie kujawsko-pomorskim w Polsce.

Jest to jedna z najbardziej znaczących stacji kolejowych w tym regionie, która odgrywa istotną rolę w transporcie kolejowym.

W zgodzie z klasyfikacją PKP, stacja ta została sklasyfikowana jako dokument dworca regionalnego, co podkreśla jej znaczenie w sieci kolejowej kraju.

Ruch pasażerski

Analiza ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w Inowrocławiu dostarcza cennych informacji na temat wykorzystania transportu kolejowego w tym regionie. Poniżej przedstawiono tabelę, która ilustruje roczną wymianę pasażerów oraz średnią liczbę podróżnych dziennie w latach 2017-2022.

RokRoczna wymianaPasażerowie na dobęLokalizacja w Polsce
2017767 0002100_
20181 100 0002200_
2019913 0002500_
2020586 000160098
2021657 0001800_
2022_2700_

Dane ogólne

Głównym obiektem kolejowym w Inowrocławiu jest dworzec kolejowy. Oprócz niego, w mieście funkcjonują jeszcze inne stacje, takie jak Inowrocław Mątwy, która pozostaje nieczynna od 1997 roku oraz Inowrocław Rąbinek, aktywna jedynie w sezonie dla wybranych pociągów.

Do dworca można dotrzeć komunikacją miejską, korzystając z usług MPK Inowrocław. W okolicy budynku znajduje się przestronny parking dla samochodów. Zatrudniony jest tu posterunek Straży Ochrony Kolei oraz dostępne są przystanki taksówkowe i pętla autobusowa.

Ruch kolejowy na stacji jest zarządzany przez sześć nastawni, w tym dwie dysponujące oraz cztery wykonawcze. Nastawnia w części towarowej oznaczona jest jako INA, natomiast w części pasażerskiej jako INB. W pobliskich pomieszczeniach znajdują się warsztaty oraz siedziby innych firm, które wchodzą w skład grupy PKP. Na stacji zatrzymują się pociągi REGIO, TLK oraz EC.

Dworzec w Inowrocławiu, zaprojektowany w latach 1872-1889, charakteryzuje się eklektycznym stylem architektonicznym. W latach 60. XX wieku przeszedł istotną przebudowę, w wyniku której zyskał m.in. nowoczesną, minimalistyczną fasadę.

Modernizacja

W wrześniu 2013 roku zainicjowano prace remontowe na dworcu, które obejmowały modernizację zarówno elewacji, jak i wszystkich pomieszczeń wewnątrz obiektu. W obliczu trwających prac wprowadzono tymczasowy dworzec kontenerowy, aby zapewnić podróżnym minimalny komfort.

Na etapie realizacji remontu, PKP zdecydowało się na rozszerzenie zakresu robót, co obejmowało nie tylko prace budowlane, ale również projektowanie nowej sieci kanalizacyjnej, sanitarnej, deszczowej oraz gazowej. Dodatkowymi zadaniami była także reorganizacja i uporządkowanie terenu wokół dworca.

W maju 2016 roku z powodu opóźnień PKP zerwało umowę z dotychczasowym wykonawcą. Wówczas udało się zrealizować jedynie 64% z pierwotnie zaplanowanego zakresu prac.

W lipcu 2016 roku ogłoszono przetarg mający na celu dokończenie remontu, jednak nie udało się wyłonić nowego wykonawcy. Ostatecznie, w wrześniu tego samego roku, na uzupełniającym przetargu, zwyciężyła firma Dota z Poznania. Zleceniodawca ocenił, że stan zaawansowania prac remontowych pozostawał na poziomie 64%, co oznaczało, że nowy wykonawca miał zaledwie 17 tygodni na zakończenie zadań po podpisaniu umowy, co miało miejsce na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2017 roku.

Prace remontowe wznowiono w październiku 2016 roku, a 30 stycznia 2017 roku dworzec został udostępniony podróżnym, co z pewnością wpłynęło na poprawę jakości obsługi pasażerów.

Infrastruktura

Budynek dworca

W obrębie stacji kolejowej mieści się kompleks różnych usług, które znacząco ułatwiają podróżnym korzystanie z transportu kolejowego. Wśród tych usług znajdują się kasy biletowe oraz okienko, gdzie można uzyskać informacje dotyczące podróży. Dla komfortu oczekujących stworzono niewielką poczekalnię, a w przestrzeni holu dworcowego rozmieszczono krzesła, które zachęcają do korzystania z tego miejsca w czasie oczekiwania na pociąg.

Na piętro obiektu można dostać się poprzez schody prowadzące z głównego holu; tam zlokalizowane są biura Polskich Kolei Państwowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei, co zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo dla pasażerów.

Perony

Na terenie stacji znajdują się cztery perony, które obsługują różne linie kolejowe. Perony 1 i 4 charakteryzują się dwiema krawędziami peronowymi, a dojście do nich możliwe jest jedynie poprzez przejście podziemne. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych, minimalizując ryzyko kolizji z pociągami.

Natomiast pozostałe perony, 2 i 3, wyposażone są wyłącznie w jedną krawędź peronową, do których dostęp można uzyskać zarówno przez budynek dworca, jak i przejście podziemne, co daje większą elastyczność w planowaniu podróży.

Komunikacja z miastem

Przed dworcem znajduje się pętla autobusowa, z której odjeżdżają liczne linie komunikacji miejskiej, a także przeznaczone dla mieszkańców autobusy podmiejskie. To sprawny system komunikacyjny zapewnia wygodne połączenia, umożliwiając łatwy dostęp do różnych części miasta oraz okolic.


Oceń: Inowrocław (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.9 Liczba ocen:25