Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Inowrocławiu, znane jako MPK Inowrocław sp. z o.o., to firma zajmująca się świadczeniem usług transportowych za pomocą linii autobusowych na terenie miasta Inowrocław.
Warto zaznaczyć, że MPK Inowrocław jest pionierem wśród polskich przedsiębiorstw transportowych, posiadającym nowoczesne elektryczno-hybrydowe autobusy. W skali kraju, można zauważyć, że przedsiębiorstwo to jest drugim, po MZK Grudziądz, które wprowadziło do swojej floty takie pojazdy – konkretne zmiany dotyczące liczby autobusów wynoszą 7.
Inowrocław tym samym wyróżnia się jako pierwsze miasto w Polsce z najbardziej ekologicznym taborem komunikacyjnym. To innowacyjne podejście do transportu publicznego podkreśla zaangażowanie miasta w ochronę środowiska oraz dbałość o jakość świadczonych usług komunikacyjnych.
Historia
Początek systemu komunikacji miejskiej w Inowrocławiu datuje się na 1912 rok, kiedy to na ulice miasta po raz pierwszy wyruszyły tramwaje. Pierwsza trasa prowadziła z Dworca PKP aż do Rynku, a następnie nastąpiło jej przedłużenie do ulicy Poznańskiej oraz Św. Ducha. Niestety, zamierzonych połączeń do Solanek i do Mątew nie udało się zrealizować. Po pięćdziesięciu latach działalności, komunikacja tramwajowa w mieście została ostatecznie zlikwidowana. Przyczyny zamknięcia linii tramwajowej pozostają niejasne, chociaż jedną z teorii głosi, że powodem były liczne zapadliska powstałe w wyniku działalności kopalni soli w Inowrocławiu. Również trend likwidacji sieci tramwajowych w średniej wielkości miastach na rzecz pozostawienia ich jedynie w największych aglomeracjach mógł wpłynąć na te decyzje.
W latach 80. i 90. XX wieku, w Inowrocławiu nastąpił dynamiczny rozwój komunikacji autobusowej. Początkowo wprowadzono pierwsze autobusy marki Jelcz, takie jak model PR110, które później zostały wzbogacone o inne marki. Wśród nowych pojazdów znalazły się Jelcze 120M, Mercedesy O405NK, a w ostatnich latach także Solbusy, Kapeny oraz nowoczesne Solarisy Urbino 10 i 12. Obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne aktywnie modernizuje swój tabor.
31 sierpnia 2015 roku flotę MPK zasiliło dziesięć hybrydowych autobusów marki Volvo oraz dwa elektryczne pojazdy Solarisa. W listopadzie 2018 roku w taborze znalazło się osiem autobusów Volvo 7900 Electric Hybrid, a w styczniu 2019 roku dołączyło kolejnych osiem elektrycznych Volvo 7900. Te zmiany świadczą o ciągłym dążeniu do unowocześnienia i poprawy jakości usług komunikacyjnych w Inowrocławiu.
Tabor
Aktualna flota
Obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Inowrocławiu dysponuje nowoczesnym taborem, który składa się z różnorodnych pojazdów. W swojej flocie MPK posiada między innymi elektryczne i hybrydowe autobusy, co jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym.
Aktualny tabor MPK Inowrocław | ||||
---|---|---|---|---|
Marka i model | Rok zakupu | Ilość pojazdów | ||
Iveco Daily 50C14G / Kapena CNG | 2010 | 1 | ||
Solaris Urbino 10 III | 2009, 2011 oraz 2013 | 5 | ||
Solaris Urbino 12 III Electric | 2015 | 2 | ||
Volvo 7900 Electric | 2019 | 8 | ||
Volvo 7900 Hybrid | 2015 | 10 | ||
Volvo 7900 Electric Hybrid | 2018 | 8 |
Historyczna flota
Warto zwrócić uwagę na bogatą historię taboru MPK, który na przestrzeni lat przeszedł wiele zmian. Historyczne pojazdy, które kiedyś były używane, przyczyniały się do rozwoju komunikacji miejskiej i były świadkami wielu zmian w Inowrocławiu.
Historyczny tabor MPK Inowrocław | ||||
---|---|---|---|---|
Marka i model | Okres eksploatacji | Liczba pojazdów | ||
Mercedes-Benz 611 D | 1999–2010 | 1 | ||
Iveco Daily 65C14G / Kapena Urby LE CNG | 2010–2021 | 4 | ||
Jelcz PR110M | 1989–2008 | 46 | ||
Jelcz PR110 CNG | 1989–2010 | 4 | ||
Jelcz M11 | 1989–1998 | 14 | ||
Jelcz L11/2 | 1989–? | 2 | ||
Autosan A1010M CNG | 1995–2009 | 3 | ||
Otoyol M50T.14 City | 1997–2010 | 5 | ||
Jelcz 120MM/2 | 1998–2019 | 12 | ||
Jelcz 120M/3 | 2004–2016 | 5 | ||
Jelcz M125M | 1998–2010 | 1 | ||
Jelcz 120M CNG | 2000–2012 | 2 | ||
Jelcz 120M CNG | 2008–2015 | 3 | ||
Solbus C10,5 | 2005–2012 | 1 | ||
Solbus B9,5 | 2005–2019 | 2 | ||
Solbus SN11 | 2006–2019 | 4 | ||
Mercedes-Benz O405NK2 | 2008–2013 | 3 | ||
MAN NM223.3 | 2011–2019 | 2 | ||
MAN NM223.2 | 2012–2019 | 2 | ||
Solaris Urbino 12 III | 2009–2022 | 3 |
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Huta Szkła Gospodarczego „Irena” | Ciech Soda PolskaOceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Inowrocławiu